Afgelopen zomer bracht ik een bezoek aan het "" Tropenmuseum"" in Amsterdam. Ik wilde graag de collectie bekijken van Indonesië. In een vitrinekast stonden twee beeldjes tussen een collectie van oude (school) boeken uit Nederlands-Indië.
Ik had toen nog geen weet wat deze beeldjes betekende, maar ik vond ze zo mooi dat ze in mijn gedachten bleven. Twee weken later ben ik teruggegaan om wat schetsen te maken. Ze waren niet meer helemaal gaaf, ook omdat ze volgens mij al wat op leeftijd zijn, Toen ik thuis aan het zoeken was wat deze beeldjes betekende kwam ik erachter dat het "" Semar" moest zijn, de dhanyang ofwel beschermheer of geest van Java. Semar is een van de belangrijkste figuren in het Wayangspel. Hij wordt op verschillende manieren afgebeeld vaak met een wit gezicht met kuifje en met ondertanden. Ook heeft hij vaak een gezet postuur en een dikke blote buik.In een van de kronieken die beschreven staat in de " Babad Tanah Jawi"" cultiveerde Semar een rijstveld bij de berg "" Merbabu"" op Java voordat de mens nog op aarde was. Zijn nakomelingen kregen het aan de stok met de mens die steeds meer ruimte nodig had op het eiland en zodoende van de rijstvelden af wilde zien. Een m machtige Hindoe- Moslim Priester gaf Semar de taak om als goddelijke adviseur de Javaanse vorsten te dienen. Semar is wit en zwart, man en vrouw, ying en yang. Het goede en kwade gaan hand in hand en maken delen uit van de goddelijke natuur.
Uit respect heb ik Semar getekend aan de voet van de "" Gunung Merbabu"" op Java. Deze berg ligt vlak bij de stad Salatiga en word regelmatig door pelgrims beklommen.
Met dank aan: Ivonne Kreule van de Stichting "Aliran Tenaga Dalam" voor de karakterbeschrijving van Semar.
: Nationaal Museum van Wereldculturen/ Tropenmuseum Amsterdam
Reactie plaatsen
Reacties